Skip to main content

Tenanglah Cikgu Di sana

Astaghfirullah.. jauhilah aku daripada menjadi orang-orang yang lupa jasa mereka yang banyak menyumbang dan berkorban untukku...


Tup!Tup! Satu mesej wassap masuk.

“Cikgu N baru sahaja meninggal pukul 12.00 tgh hari tadi”

Allahurabbi!
Tiba-tiba terasa sesak dada.

1 jam yang lalu...
Seperti biasa, pagi-pagi lagi kalut mereview pesakit, tambah lagi hari ini aku jaga kubikal pesakit-pesakit kronik.
Tiba-tiba seorang pesakit ditolak masuk ke kubikal aku. Sekilas aku pandang nama dan diagnosa pesakit. Terlintas dalam hati, sama nama dengan cikgu aku masa sekolah dulu.
Diagnosa: Breast cancer with brain mets

Beberapa minit kemudian, family member tiba-tiba memanggil. Katanya pernafasan tiba-tiba makin perlahan. Mesin monitor jantung disambung. Aku terus datang dan memeriksa keadaan pesakit.

Multiple brain mets, patient unconscious. Pakar dah datang tengok awal pagi. Best supportive care is the best management can be given untuk keadaan pesakit sekarang.
Aku menerangkan kepada ahli keluarga keadaan pesakit yang semakin kritikal, klu diberi yang mungkin hayat pesakit sudah tidak lama lagi mengikut keadaannya sekarang. Nadi semakin lemah. DNAR sudah ditandatangani. Jika tekan dada diteruskan mungkin akan menyeksakan lagi pesakit dengan keadaannya sekarang. Anak-anak faham dengan penjelasan yang diberi. Ahli keluarga mula memenuhi kubikal, mula membaca yassin dan membaca kalimah syahadah kepada pesakit.

15 minit kemudian, aku dipanggil lagi. Kali ini, pesakit sudah tidak bernafas lagi. Denyutan nadi sudah berhenti. Anak mata pula tidak menunjuk sebarang reaksi. Monitor jantung menunjukkan nadi semakin perlahan menurun.

Aku menyuruh ahli keluarga teruskan mengucap di telinga pesakit. 
“Ada lagi, tapi dah jauh dah ni.. teruskanlah mengucap kalimah syahadah di telinga pesakit..”

Bacaan nadi pada monitor semakin perlahan.

50-40-30-20-10.......0
irama jantung berubah menjadi garis lurus

Anak-anak pesakit mula menangis. Semua ahli keluarga terdekat yang berada di situ mula mengalir air mata. 
Aku pronounce kematian pesakit, dalam hati cuba tahan sebak. Kena kuat, tak boleh menangis depan relatives pesakit walaupun dalam hati selalu menangis setiap kali announce death.



Tapi sebaik aku membaca mesej itu, air mata terus berkaca. 

Allahurabbi..
Anak murid apakah aku ini?
Bagaimana aku boleh tidak mengecam cikgu aku sendiri? 😭😭😭
Terasa sangat sangat terkilan.. aku announce death cikgu sendiri tapi langsung tak sedar.

Wajah cikgu lain sangat sangat sangat dengan kali terakhir saya jumpa cikgu.. kurus cengkung, bentuk muka juga berubah 😢 Saya tak tahu cikgu sakit. Kalau saya tahu cikgu sakit, mungkin saya dapat mengenali cikgu bila terbaca nama cikgu. Teruknya rasa diri ini. Anak murid apakah sebegini? Maafkan saya cikgu, maafkan saya...😢😢😢

Innalillahiwainnailaihiraji’un

Semoga arwah cikgu ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman insyaAllah..alFatihah.

Beliau seorang guru yang saaangat mesra. Jumpa beliau few years ago, masih dalam keadaan yang sangat sihat walafiat, dan dia masih mengingati nama anak murid dia yang sorang ni walaupun cikgu-cikgu lain ramai yang dah terlupa. Tak pernah lupa untuk memberi nasihat dan semangat. 
Tenanglah cikgu di sana. 😢

Kullu nafsin dzaiqotul maut
Setiap yang bernyawa pasti akan mati
(QS. al-Ankabut:57)


Comments

Popular posts from this blog

Italy Part I : Cuti-cuti Rome!

Sebenarnya dah lama nak tulis post ni. Dalam usaha nak hidupkan balik blog ni dan re-edit balik post-post zaman hingusan dulu. Since ramai jugak yang tanya pengalaman semua. And ada juga yang suruh tulis dalam blog untuk panduan orang lain.   18 -19 Februari 2018 Saya bertolak dari KLIA 2 ke Tehran pukul   7.05 malam via AirAsia X. Kenapa Tehran? Sebab nak buat percutian bajet punya pasal, maka terpaksalah ambil low cost flight dan transit banyak-banyak kali. Tapi bagi saya, AirAsia memang not suggested la. Kedekut, 8 jam perjalanan, nak minum air kosong pun kena bayar. Memang tak ada apa yang diprovide, seat yang agak sempit dan kurang selesa. Habis sakit badan dan belakang lepas 8 jam dalam flight. Haha merungut di situ. Nak jimat sangat kan, terima je lah seadanya. Tapi saya sangat suka airport Tehran. Apa yang uniknya kat sini, semua perempuan diwajibkan menutup kepala. Surau dia cantik. Pekerja dia peramah dan baik. Terasa suasana keislamannya kat sini, walaupun ram

Cuti-cuti Turki Part I : Istanbul Aku Datang!

Post   ini telah di re-edit dari blog post lama dulu ‘Istanbul Aku Datang’, bertarikh 4 Februari 2013. 28 Januari 2013   Tiba Di Istanbul Waktu winter break Egypt, saya follow satu trip ke Turki. Trip ini adalah trip in a group. Almost 30 juga la kot peserta trip ni. Dan yang mengetuai trip ni ialah para ustaz. That’s why banyak jugalah input yang dapat sepanjang perjalanan. So takdelah jadi perjalanan kosong semata-mata. Sampai-sampai je, kitorang terus dibawa ke satu program untuk mendengar sedikit penerangan daripada Foundation of Science & Culture yang pengajian dia bertemakan ilmu daripada Badiuzzaman Said Nursi. Sheikh Badiuzzaman Sheikh Badiuzzaman ni sebenarnya sewaktu kecil, beliau seorang yang biasa-biasa sahaja, sama seperti kanak-kanak yang lain..tetapi pada suatu hari, datang seorang yang miskin meminta sedekah, namun tiada siapa yang menghiraukan lelaki itu. Pada waktu itu, Sheikh Badi

Kemurungan: Bertindak Sebelum Terlambat, Kenali Tanda-tanda

“ Lagi seorang kecundang.. ” saya terbaca satu status di Facebook merujuk kepada Anthony Bourdain yang baru-baru ini gempar dengan berita kematian beliau kerana bunuh diri (suicide). Terdahulu, peminat Linkin Park dikejutkan dengan berita kematian Chester Bennington secara mengejut, juga kerana bunuh diri. Puncanya sama; KEMURUNGAN. Stigma masyarakat sering menganggap bahawa kemurungan hanyalah satu penyakit biasa yang tidak mendatangkan mudarat. Salah, kenyataan itu sama sekali salah! Cuba kita perhatikan, sudah terlalu ramai artis yang dikenali turut menjadi mangsa kemurungan. Marilyn Monroe, Kurt Cobain, Robin William, dan ramai lagi yang mengakhiri hidup mereka dengan membunuh diri akibat kemurungan. The list goes on. Oleh itu, marilah kita kenali tanda-tanda kemurungan ini. Siapa tahu, mungkin ada dalam kalangan kita, orang yang terdekat dengan kita, yang pada saat ini berjuang melawan kemurungan. Mungkin kita boleh menjadi salah seorang yang dapat menghulurkan ta