Skip to main content

Last Step – INTEC

Alhamdulillah.. I’m a student of INTEC
MEP – Middle East Program, itu nama program saya kat sini. Persediaan 3 bulan untuk ke Mesir di sini, macam-macam sweet memories. Antaranya…

Minggu orientasi (MDS)
Minggu Destini Siswa. Facilitator group saya senior dari program A-level, Abang Hakim. Masa malam last, saya buat persembahan dikir barat,jadi tukang karut yang sangat mengarut, berganding dengan Ridzuan Abu Bakar. HAHA. Lawak sangat, kucar-kacir jadinya. Dah la dengan preparation nya tak ada, bantai terus macam tu jer kat atas pentas.


Program Pendedahan Kerjaya
Saya dapat kat Hospital Serdang. Hospital baru. Kat sana memang best sangat. Dapat pakai white coat plak tu, noob.. Program ni 3 hari.

Hari pertama, mundar-mandir je kat dalam hospital tu. Tapi doktor-doktor, HO banyak yang psycho kitorang. Diorang cakap kalau nak jadi doktor, kena fikir masak-masak dan betul-betul, sebab kerja ini sangat mencabar. Kalau rasa tak mampu, baik tarik diri awal-awal. Hurmm.. memang saya sendiri pun hampir tergugat dengan kata-kata diorang, sampai ada doktor yang bercerita penuh emosi macam nak nangis.. Dan dengar cerita, memang ada student yang balik dan tak teruskan untuk jadi doktor. Then, kitorang pusing-pusing kat wad pediatric, ramai budak2 yang comel..

Hari kedua, makin best la pulak. Group saya dapat tengok orang bersalin live. Saya memang minat dalam bidang O&G ni, sebab tu memang saya excited sangat nak tengok orang bersalin live ni. Dan new experience ni betul-betul buat saya rasa lebih bersemangat dan excited nak jd doktor..

Hari ketiga,kitorang dapat pulak tengok post mortem mayat lelaki India yang mati kemalangan jalan raya dan seorang baby perempuan India yang mati masa tidur. Memang agak ngeri jugak la, tapi sangat menarik. Susah nak dapat pengalaman macam ni. Pendek kata, memang terbaik la program kat Hospital Serdang tu. Thumb up!!

Quiz & Buat Assignment Dengan Classmates
Subjek yg saya belajar, banyak. Semua 8 subjek.. Arab Mesir, English, Civilisation of Medicine(CTIS06), Introduction to Medicine(CTIS07), Biochem, Anatomy, Phisiology dan Computer Literacy. In 3 months. FUH!! Dah la selalu ade quiz, assignment pulak tiap-tiap subjek ada. Tapi even padat rutin setiap hari, still tak rasa tertekan atau stress. Kat sini memang best sangat. Ramai kawan yang baik-baik. Roomates, Classmates semua baik-baik. That’s why tak sempat pun nak rasa stress walaupun sibuk dengan assignment.

Assignment Fisio : HIV/AIDS
Assignment Anat : Haemodialysis machine
Assignment Biochem : Butter n Margarine, which one is healthier?
Assignment Bi : Breast Cancer
Assignment CTIS06 : Asal-usul Perubatan Islam & Tibb Nabawi
Assignment CTIS 07 : Euthanasia & Pengguguran
Arab : Pementasan Arab (3 Abdul)
Computer Literacy : Courseware (movie Putera Katak )
Assignment Fisio, group saya pergi ke PoSHE, rumah perlindungan kanak-kanak HIV kat Cheras dan temuramah salah seorang kanak-kanak kat situ. Sedih tgok kanak-kanak kt situ.



Thanx to group member Nik, Dinie, Suha, Icha.. Dan kepada Dinie, special thanx untuk kereta dan sudi jadi driver.. dan pasal incident yang jadi masa perjalanan tu, kita kira kemudian2 ye..
Assignment Computer Literacy, kitorang buat video tajuk ‘Putera Katak’. Thanx to all my group members yang sama-sama siapkan assignment ni. Raffi, Una, Zura dan Fikri. Dan tak lupa special thanx kepada pembantu tmbahan, Haziq.. even kau tak dapat membantu pun last2, tapi aku still appreciate jugak la jasa kau..haha.

Putera dan Puteri, sama cantik sama padan, hihi.




INPRO
Minggu INPRO, saya tak join pun apa-apa sukan.
Tapi masuk perbarisan. Tema kitorang ‘Panji Islam’. Boleh dikatakan tiap-tiap malam kitorang berlatih, semangat betul.. dengan diconduct oleh Hyelmi. Memang saya tabik la dia ni, agak berwibawa jugak la dia conduct kitorang. Tambah lagi, dia sudi dengar pandangan orang lain.
Hari pertandingan, malam. Perempuan pakai baju INTEC + baju kertas, seluar slack hitam, tudung hitam dan mafla MEP terikat kat kepala. Purdah hijau dan yang paling penting, tombak.. Yeah, kita akan berperang.. Berperang habis-habisan utk 1st place..!!!
Dengan gimik presiden MEP, Amir Lutfi fight penjahat-penjahat, memang prsembahan kitorang terbaik la.Haha.. Alhamdulillah, dapat juga second place. Sekurang-kurangnya dapat jugak nombor kan.. Penat berlatih ada jugalah hasilnya.

Makan, Makan dan Makan
Memandangkan kitorang MEP dan bakal fly ke negara-negara Arab, so setiap kelas akan buat program pergi ke restoran Arab untuk rasa makanan arab nih.. Kelas saya pergi 2 kali. Aduh, memang ‘kaya’ la. First time tu, kitorang pergi restoran Ad-Dhiafah kat Petaling Jaya. Pagi-pagi lagi bertolak dari kolej Cemara naik bas INTEC.Bez makanan kat situ, tapi kalau takde bajet at least RM30, memang tak dapat merasa la.

Kali ke-2 kitorang pergi Sahara Tent. Waktu puasa..kirenye berbuka puasa kat sana la..Satu kepala RM48..Huh, kering poket macam ni. Dah la, elaun JPA tak msuk lagi masa tu. Tapi makan agak best juga la, sebab buffet. Nak makan sebanyak mana pun boleh. Tapi last-last semua surrender, tak larat nak makn lagi, muak makan makanan Arab ni banyak-banyak.


Pesta Durian
Ni lagi satu, makan lagi.. Yang ni saya dan classmate sama-sama share duit pergi beli durian. Entah diorang, tiba-tiba kepingin nak makan durian pulak. Nasib baik kat Seksyen 18 tu banyak jual durian musim-musim durian nih. Kitorg beli 10 biji durian, dengan hrga RM20. 10 biji makan 10 orang, memang kenyang dengan durian la petang tu.

Dinner MEP
It’s a great night! Dinner kitorang kat Hotel De Palma, Shah Alam. Saya jadi MC masa ni untuk part formal punya. Tak sempat nak buat preparation pun, sebab memang busy sangat-sangat masa tu, dengan latihan perbarisan la, quiz la, assignment la. Tapi nasib baik ada Syarmine (psgn MC saya). Dia yang buatkan text MC dan semua la. Wah, memang bagus la. Kau memang terbaik la, Mine.
Gimik intro memang menarik, tutup-tutup lampu, then ada la budak-budak cute yg iring VIP masuk bawak lampu kelip-kelip dalam gelap tu. haha. Persembahan malam ni semua mantap-mantap. trade mark baru MEP – ‘KISAS kowt’  by Aizat. Sketsa C U di Middle East pun best. Makanan??  Sedap!! Nak tambah lagi, tapi segan. Kecil-kecil pun makan banyak. Haha.


MPSI – Graduation Day
Kitorang graduate 2 minggu before Final Exam. Haha, pelik kan. Siap diiktiraf as Alumni lagi.. Layan prsembahan nasyid MEP..dan the best part is bila Amir Lutfi, presiden MEP naik pentas dan bagi ucapan.. dan WOW.. ucapan dia, even juz spotan but, sgt menyentuh perasaan.

Kata-kata terakhir dia, “La taqul ma'a salamah, walakin qul wa ilalliqa'..Lau la fil ardullah, insya'Allah fil jannah..

Jangan diucap selamat tinggal, tetapi katakanlah semoga kita berjumpa lagi. Kalau bukan di dunia, insyaAllah di syurga nanti.."


Pementasan Arab

Nothing to say about this. Memory yang paling sweet dengan MEG 06 sepanjang kat INTEC..=’)
just watch this…

http://www.facebook.com/video/video.php?v=268667869819871   <- -


BTN
Tyme ni memang brainwash. Tapi, best.. Input dapat banyak sangat. First time rasa macam excited belajar sejarah. Tapi fikiran memang melayang ke dalam buku anat, bichem, fisio dah. Seminggu sebelum final exam kot.

Jamuan Perpisahan di KFC
KFC la pulak. Tak habis-habis makan, sebab ini la semua orang balik makin bertambah berat badan nih.. Aish, yang ni tah tahan ni. Haha.
Jamuan ni 2 hari sebelum kitorang balik dari INTEC. Kitorang berbuka puasa kat sana. Esok nak exam sempat lagi nak datang-datang KFC. Hadoii...Tak pe, eat come first. Hehe.. Rilex2 jer, exam Anat ape la sgt kan. Haha.

Sekarang, life kat INTEC dah habis. Sedih.. Tak boleh nak ulang lagi happy time kat sini. Huhu.

For all my friends in MEG 06, thanx for being such a great classmates. Dan for my roommates, Shefa, Fathiah, dan Faezah, walaupun kita jauh, korang kat Cairo, saya kat Ainshams, jangan lupakan saya, okay?

Dan special untuk my A-level frens, korang teruskan la perjuangan korang kat INTEC. Dan appreciate each moment there, because soon u’ll miss that part.

Comments

Popular posts from this blog

Italy Part I : Cuti-cuti Rome!

Sebenarnya dah lama nak tulis post ni. Dalam usaha nak hidupkan balik blog ni dan re-edit balik post-post zaman hingusan dulu. Since ramai jugak yang tanya pengalaman semua. And ada juga yang suruh tulis dalam blog untuk panduan orang lain.   18 -19 Februari 2018 Saya bertolak dari KLIA 2 ke Tehran pukul   7.05 malam via AirAsia X. Kenapa Tehran? Sebab nak buat percutian bajet punya pasal, maka terpaksalah ambil low cost flight dan transit banyak-banyak kali. Tapi bagi saya, AirAsia memang not suggested la. Kedekut, 8 jam perjalanan, nak minum air kosong pun kena bayar. Memang tak ada apa yang diprovide, seat yang agak sempit dan kurang selesa. Habis sakit badan dan belakang lepas 8 jam dalam flight. Haha merungut di situ. Nak jimat sangat kan, terima je lah seadanya. Tapi saya sangat suka airport Tehran. Apa yang uniknya kat sini, semua perempuan diwajibkan menutup kepala. Surau dia cantik. Pekerja dia peramah dan baik. Terasa suasana keislamannya kat sini, walaupun ram

Cuti-cuti Turki Part I : Istanbul Aku Datang!

Post   ini telah di re-edit dari blog post lama dulu ‘Istanbul Aku Datang’, bertarikh 4 Februari 2013. 28 Januari 2013   Tiba Di Istanbul Waktu winter break Egypt, saya follow satu trip ke Turki. Trip ini adalah trip in a group. Almost 30 juga la kot peserta trip ni. Dan yang mengetuai trip ni ialah para ustaz. That’s why banyak jugalah input yang dapat sepanjang perjalanan. So takdelah jadi perjalanan kosong semata-mata. Sampai-sampai je, kitorang terus dibawa ke satu program untuk mendengar sedikit penerangan daripada Foundation of Science & Culture yang pengajian dia bertemakan ilmu daripada Badiuzzaman Said Nursi. Sheikh Badiuzzaman Sheikh Badiuzzaman ni sebenarnya sewaktu kecil, beliau seorang yang biasa-biasa sahaja, sama seperti kanak-kanak yang lain..tetapi pada suatu hari, datang seorang yang miskin meminta sedekah, namun tiada siapa yang menghiraukan lelaki itu. Pada waktu itu, Sheikh Badi

Kemurungan: Bertindak Sebelum Terlambat, Kenali Tanda-tanda

“ Lagi seorang kecundang.. ” saya terbaca satu status di Facebook merujuk kepada Anthony Bourdain yang baru-baru ini gempar dengan berita kematian beliau kerana bunuh diri (suicide). Terdahulu, peminat Linkin Park dikejutkan dengan berita kematian Chester Bennington secara mengejut, juga kerana bunuh diri. Puncanya sama; KEMURUNGAN. Stigma masyarakat sering menganggap bahawa kemurungan hanyalah satu penyakit biasa yang tidak mendatangkan mudarat. Salah, kenyataan itu sama sekali salah! Cuba kita perhatikan, sudah terlalu ramai artis yang dikenali turut menjadi mangsa kemurungan. Marilyn Monroe, Kurt Cobain, Robin William, dan ramai lagi yang mengakhiri hidup mereka dengan membunuh diri akibat kemurungan. The list goes on. Oleh itu, marilah kita kenali tanda-tanda kemurungan ini. Siapa tahu, mungkin ada dalam kalangan kita, orang yang terdekat dengan kita, yang pada saat ini berjuang melawan kemurungan. Mungkin kita boleh menjadi salah seorang yang dapat menghulurkan ta